25 Jun
25Jun

זהו חלק שלישי בסדרת פוסטים שבהם אני מתרגשת לשתף עשיה מעוררת השראה של אנשי ונשות חינוך מהארץ ומהעולם, ואיך יישמו ומיישמים עבודה עם מפות חשיבה לקידום למידה רלוונטית ומשמעותית.

בפוסטים הקודמים תוכלו לפגוש ולהכיר את Loïc Noël מבלגיה, Michael Sunderland מקליפורניה, רעות הוכמן ורויטל תמר מישראל, Bom Tharathep מתאילנד ואת Leila Blal מצרפת. 

קחו נשימה עמוקה לקראת השלישיה המסכמת, שלושה אנשי ונשות חינוך ועשיה נפלאה ומרגשת.
קבלו אותם!


Julio Castillo, ונצואלה
אוריינות חזותית

ל Julio Castillo  מונצואלה יש כשרון ציור יוצא דופן, והוא ממנף אותו לשיעורים ולסדנאות שהוא עורך עם תלמידים בבתי ספר, כעזר למידה והוראה חזותי. 

נראה שהוא מכין את המפות מראש, בבית, ומביא אותן לשיעורים כאמצעי ללמד, לדון ולזכור דרכו את החומר הנלמד.
בעמוד הפייסבוק האישי שלו אפשר למצוא המון מפות מקסימות, בנושאים מגוונים.


עם תלמידיו, מחזיקים דגם של מפת חשיבה

מכין מפת חשיבה בביתו

מפת חשיבה, צ'ה גווארה, Julio Castillo

מפת חשיבה, כדורסל, Julio Castillo


והנה סרטון מתוק בטירוף, כנראה הבן של חוליו, מסביר על צב דרך מפת חשיבה.
לא הצלחתי להוריד את הסרטון או להשיג את חוליו עצמו. אבל אם תסרקו תגיעו לממתק הזה :)
הכל בספרדית, אבל לראות אותו מסביר למשפחתו, ממש עושה להם פרזנטציה קצרה דרך המפה כעזר ויזואלי (וזוכה בסוף לתשואות) ממחיש ממש יפה את היישום של חוליו.


למידה בין תחומית בתהליך בית ספרי רוחבי -
שרון רמון, בית הספר לטבע, חברה וסביבה, תל אביב


"ישנן מיומנויות חשיבה ולמידה שחוצות מקצועות, ומכאן מאפשרות לילדים.ות לפתח את רמות החשיבה בעקבות הפונקציות והמגוון".


שרון מיכאלי-רמון היא מנהלת בית ספר, מפתחת פדגוגיה והדרכה בתחומים של למידה במרחבי מציאות, אוריינות וחשיבה ביקורתית, אקטיביזם וחינוך לפעולה, תנועה ולמידה.
מומחית למצבי חירום, חינוך ופיתוח חוסן אישי וקהילתי.
עוסקת רבות בתיאוריה ובפרקטיקה של עבודה עם נושאים מורכבים עם ילדים ונוער.
כותבת בלוג מקצועי: "חינוך גמיש".
לשעבר מנהלת בית הספר הדו לשוני "כולנא יחד" ביפו, היום מנהלת בית הספר לטבע, סביבה וחברה בתל אביב.

את שרון היתה לי הזכות לפגוש ולהכיר במסגרת תהליכים שעברנו ועוברות יחד בשני בתי הספר בהובלתה, 
בפעם הראשונה נפגשנו במסגרת סדנא לצוות "כולנא יחד", בית הספר הדו לשוני ביפו, ובפעם השניה, במסגרת תהליך מעמיק בבית הספר לטבע, אדם וסביבה - שעליו נספר כאן.


תהליך למידה משותף ומתמשך - צוות ותלמידים

בתהליך ייחודי ומתמשך שנבנהבמשותף לבקשתה של שרון - בית הספר כולו (תלמידי/ות שכבות ב'-ט'), ובמקביל הצוות החינוכי - נחשף, למד ומעמיק בו-זמנית באופני השימוש במפות חשיבה לפיתוח למידה וכישורים אישיים ומשותפים.
התלמידים/ות והצוות התנסו וממשיכים לתרגל ולבסס את השליטה והיכולת להשתמש במפות חשיבה למגוון צרכים:
ככלי לשיקוף עצמי של מטרות ורצונות, אסטרטגיית למידה, רפלקציה אישית לסיכום שנה ועוד.

הלמידה נבנתה כתהליך מתפתח  - תהליך שמשלב בין מפגשי למידה סדנאית, משחקית וחוויתית, כל פעם בדגש וסביב צורך אחר ויישום לפי צורך על ידי הצוות המקצועי בלמידה השוטפת. 
הסדנאות נפרשו על פני השנה במרווחים של מספר חודשים, כאשר בכל אחת מהפעימות (למשל בתקופה של שבועיים) כל הכיתות עברו את הסדנא, סביב מיומנות ספציפית (למשל כאסטרטגית למידה) וביניהם הטמעה על ידי הצוות החינוכי בחיבור לתחומי דעת וצרכים שונים. 

"תהליך העבודה עם מפות חשיבה הוא תהליך שהכנסנו לבית הספר משום שמפות חשיבה הן שילוב של כלי ומיומנות
השילוב מאפשר שימוש באופנים מגוונים, לצרכים שונים, וככל שמשתמשים במפות המקצוענות של המשתמשים עולה.
מפות חשיבה, ציר זמן, רפלקציה באופנים שונים ועוד – מאפשרים ללומדים.ות להרגיש בנוח לחשוב מסועף, יצירתי, ביקורתי כאשר המפות הן כלי עזר וביטוי.
ישנן מיומנויות חשיבה ולמידה שחוצות מקצועות, ומכאן מאפשרות לילדים.ות לפתח את רמות החשיבה, השימוש בכלי (מפת חשיבה או כלי חשיבה אחרים) ואת היצירתיות שלהם בעקבות הפונקציות והמגוון".

עבודה קבוצתית של תלמידי כיתה ז', התנסות ראשונית בבנית מפת חשיבה

מפת למידה לשיקוף תחום ענין וידע, נער בכיתה ט'

מפת מטרות ורצונות לשנה החדשה, ילדה בכיתה ג'


המפה סופגת הכל - רפלקציה אישית ומשותפת

במפגש האחרון לשנה הנוכחית, שהוקדש לרפלקציה אישית וכיתתית, המפות אפשרו גם עיבוד, שיקוף ואזכור חוויות מתקופת המלחמה, לצד חוויות טובות וחיוביות.
חלק מהתלמידים והתלמידות בחרו לעסוק ולבטא זכרונות, חוויות וסמלים שקשורים לשבעה באוקטובר, לתקופה החירום הראשונית ולמלחמה, וחלק לא, בהחלטה מודעת או לא מודעת. 

אחד התלמידים הקדיש את המפה כולה לעיבוד וסיכום תקופתי, באמצעות ענפים ראשונים שהוא בחר במה יעסקו:
דברים שהתרגלתי אליהם (אזעקות, אופנועים שנשמעים כמו אזעקות, ירידה למקלט), דברים שעזרו לי להירגע (לשחק עם המשפחה, מוזיקה) דברים שלא הספקתי (לחגוג יום הולדת, צימר בדרום, לטוס) מה היה לי כיף (להיות הרבה בבית, להפגש עם חברים, להיות במקלט עם השכנים).


יישום והטמעת מפות חשיבה בלמידה השוטפת 

בהכנה לתהליך ולאורכו, בתהליך למידה מקביל, גם הצוות התנסה בעבודה עם מפות חשיבה במסגרת מפגשי מליאת צוות, סביב צרכים רלוונטיים. 
לאורך השנה, כל מורה בחר/ה לפי צורך האם ואיך לשלב את מפות החשיבה ככלי ביטוי, למידה או הערכה חלופית:
בשיעור סביבה לקראת החופש התלמידים הכינו מפות חשיבה על מודעות ודרכים לשמירת טבע בחופש הגדול, לתעודת  סיוןם כיתה ב' המחנכות הוסיפו מפת רפלקציה אישית שכל תלמיד/ה הכין לעצמו/ה, צוות המורים למדעים שילב את מפות החשיבה בלמידה השוטפת וכאפשרות לקבלת תוספת נקודות למבחן ועוד.

 בונוס 5 נקודות על תוספת מפת חשיבה למבחן

מפות חשיבה בשיעור מדעים על מים


בפרספקטיבה של שנה מתחילת התהליך, אפשר לראות, ממש כמו ששרון קיוותה ומכוונת בתהליך מושקע כזה, איך מפות החשיבה הופכות להיות שפה נוספת וכלי שימושי וזמין, שמאפשר לתלמידים לבטא את עצמם בדרך נוספת ולחוות הצלחות וחיבורים חדשים, בינם לבין עצמם, חיבורים בינאישיים לחברים/ות לכיתה, וחיבור ממקום חדש ואישי ללמידה ולתכני הלימוד.

פיתוח מיומנות חשיבה נבחרת (קבלת החלטות) -
סיגל היימן, תיכון מו"ר, מכבים-רעות, ישראל

"במסגרת הסדנא, שנועדה לתת כלים לקבלת החלטות, התלמידים הכינו מפות חשיבה על החלטות ונושאים שקשורים לליבם, העבודה עם מפות החשיבה היתה חווייתית וויזואלית ובסופה המפות נתלו במרחב בו התלמידים לומדים, דבר שאיפשר להם לראות שוב ושוב את התהליך אותו עברו" 


סיגל היימן היא יועצת חינוכית בתיכון מו"ר במכבים-רעות.

במטרה לצייד את שכבת יב' בכלים לקראת היציאה לחיים הבוגרים עם סיום שנות בית הספר -
סיגל ורונית, רכזת השכבה, חיפשו פעילות הדרכתית והתנסותית שתאפשר למידה, אימון ופיתוח המיומנות לקבל החלטות מושכלות. היו לי הזכות והעונג להנחות וללוות את הפרוייקט.

טכניקה מרכזית שהנערים והנערות תרגלו במסגרת הסדנא, לצד כלי חשיבה נוספים לקבלת החלטות, הייתה מפת חשיבה – כדרך להגדרה עצמית, מיקוד ושיקוף שיקולים וסדרי עדיפויות, פריסה ויצירת אפשרויות קיימות וחדשות וראיית התמונה השלמה כבסיס לבחירה.
התרגול נעשה בקבוצות סביב נושאים שנבחרו באופן חופשי.


החיים מלאים החלטות ...

מפות החשיבה שהתלמידים היו שיקוף אותנטי ומרגש לדברים שמעסיקים וממלאים את המחשבות ותשומת הלב בגיל 17 פלוס  - החלטות, שאלות ודילמות שונות ומגוונות מחיי היום יום כרגע, או בראיה ארוכה יותר קדימה.

דילמות והחלטות שמפות החשיבה עסקו בהן ואפשרו למי שהכינו אותן ניתוח ותפיסת מורכבות:

עבודה - המשמעויות וההיבטים של עבודה לצד לימודים /בגיל צעיר, שיקולים בבחירה היכן ובמה לעבוד ועוד.

פנאי וניהול עצמי - חלוקת משאבים - זמן, כסף, אנרגיה : סגנונות ואפשרויות בילוי וצריכה, ניהול זמן וסגנון חיים 
לאן נלך אחרי בית ספר היום? מה השיקולים שצריך לקחת בחשבון שכבוחרים כלב? איך לחלק את הזמן שלי, משימות התחייבויות ורצונות?  

השירות בצה"ל - מהם סוגי השירות, התפקידים והאופציות שקיימים בכלל, ועבורי בפרט?
מה השיקולים והמאפיינים שמעצבים את בחירת התפקיד והמסלול הצבאי? 
איך לקבל החלטה מושכלת ומתאימה עבורי ככל האפשר?

טיולים ולייפסטייל - מה נעשה אחרי שעות בית הספר? מה האפשרויות לטיול לפני השירות? חלומות לטיולים ויעדים לטיול אחרי הצבא ועוד.


מפת חשיבה: מה לעשות אחרי הצבא?

מפת חשיבה: על מה להוציא/לבזבז את הכסף שלי? מיפוי סוגי הוצאות

אפשרויות ומשמעויות של סוגי תפקידים ושירות צבאי/אזרחי


לסיכום הסדנא והצגת התוצרים שלה, הוקמה תערוכה במרחב שכבת יב' – תערוכה שאפשרה הצצה לראשים וללבבות ועוררה התלהבות רבה :).


אני מקוה שנהניתם.ן כמוני מסיבוב קצר בעולם, ומההיכרות עם העשיה המרגשת והמשמעותית של לואיס, מיכאל, רעות, רויטל, בום, לילה, חוליו, שרון וסיגל:), 

תודה גדולה לכל אנשי ונשות החינוך המופלאים וגם לתלמידים/ות שהכינו את המפות המקסימות והמרגשות שהתארחו כאן, בתקוה שיתנו רעיונות והשראה  לקידום למידה רלוונטית, אישית ומשמעותית, (גם) באמצעות מפות חשיבה. 


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.